جراحی فک و صورت

جراحی فک و صورت مجموعه ی گسترده ای از جراحی ها می باشد که هنگام آسیب دیدن، صدمه، نقص سر، صورت، فک، گردن و یا جمجمه انجام می شود، که این مشکلات ممکن است استخوان یا عضله (بافت نرم) را درگیر کرده باشد. می توان گفت رشته جراحی فک و صورت یک رشته تقریبا جدید است، که متخصصان این رشته پس از گذراندن رشته عمومی دندان پزشکی و دوره های مخصوصی به مدت بیشتر از 5 سال در بیمارستان های مختلف، جراحی فک و صورت را انجام می دهند. دامنه فعالیت های این رشته بطور مختصر عبارتست از:

  • درمان مشکلات بافت نرم و شکستگی های صورت
  • درمان بیماری های خوش خیم و بدخیم در فک و صورت
  • درمان التهاب فک و صورت
  • درمان مشکلات فک و صورت ناشی از تصادف، جنگ، تومور و… .
  • درمان لب شکری
  • کمک به درمان اختلالات خواب مثل خروپف ناشی از کوچک بودن فک و زبان و یا جلو یا عقب بودن فک.
  • پروتز فک
  • جراحی ایمپلنت دندان و گذاشتن پروتز
  • جراحی کوچک در دندان مثل خارج کردن دندان های نهفته، سوراخ کردن فک جهت استفاده از پروتز، درمان مشکلات ریشه ای، نمونه برداری، درمان کیست ها و تومور ها و… در فک یا دهان.

شایان ذکر است که بسیاری از این اقدامات درمانی را می توان بدون بیهوشی عمومی انجام داد، تا بیمار متحمل عوارض بیهوشی کمتری شود.

 چه کسی جراحی فک و صورت انجام می دهد؟

جراح فک و صورت یک دندانپزشک متخصص است که برای درمان مشکلات، بیماری ها، آسیب ها و ناهنجاری های فک و صورت آموزش دیده است. علاوه بر این، اصلاح ناهنجاری های صورت را نیز بر عهده دارد.

جراح فک و صورت چه می کند؟

جراح فک و صورت بیماری ها، آسیب ها و ناهنجاری های صورت، دهان، دندان ها و فک ها را تشخیص داده و درمان می کند. طیف اعمالی که او انجام می دهد بسیار گسترده است: اصلاح انحرافات فک، درمان آپنه خواب، که اغلب با موقعیت بد فک مرتبط است، و دندان قروچه ( فشردن دندان ها)، اعمال جراحی زیبایی از جمله جراحی زیبایی بینی، درمان شکستگی ها و ناهنجاری های صورت، پیوند استخوان، درمان کیست ها و تومورها و غیره.

جراحی فک و صورت در چه سنی قابل انجام است؟

اعمال جراحی تصحیحی فک و صورت به بعد از اتمام سنین رشدی موکول می کنیم علت این است که ما در طی این اعمال و پس از این اعمال می خواهیم به صورت یکی حالت استیبل و پایدار فکی برسیم و چنانچه رشد به پایان نرسیده باشد یا رشد ادامه دار باشد این وضعیت پایداری که به دست می آوریم با ادامه رشد بعد از مدتی از دست خواهیم داد و ممکن است از دست بدهیم و به عنوان یک چالش قوی برای ما مطرح باشد البته بعضی از موارد هستند که ما باید جلوی رشد نا موزون رو بگیریم و درطی این موارد ما مجبور هستیم که مداخله جراحی را در سنین رشدی انجام دهیم ولی به طور کلی بیماری که مراجعه می کند برای اصلاح روابط فکی نیازمند این هست که سن رشد به پایان رسیده باشد تا وضعیت استیبلی رو بشه براشون برقرار کرد.

تغذیه مناسب بعد از جراحی فک وصورت چیست؟


تغذیه بعد از جراحی فک و صورت بسیار مهم است به همین دلیل مهم است که بعد از جراحی تحت هیچ عنوان از غذاهای جویدنی استفاده نکنید و سعی کنید تا 2 ماه از غذاهای آبکی استفاده کنید.زیرا نباید هیچگونه فشاری به قسمت های فک و صورت شما وارد شود.

زمان جراحی فک چه مدت می باشد؟

بستگی دارد که شما چه نوع جراحی را دارید به طور معمول جراحی فک بین یک تا دو ساعت است و در صورتی که هر دو فک باشد تا 6 ساعت زمان می برد .در این صورت لازم است که بیمار با خود یک همراه داشته باشد زیرا امکان بستری شدن وجود دارد.

آیا بعد از جراحی فک و صورت آثار زخم بر جای خواهد ماند؟

یکی از سوال های متداولی که اکثر افراد از پزشک خود سوال می پرسند در مورد نتایج زخم بر صورت است باید به این دسته افراد گفت که در صورتی که شما عزیزان جراحی فک و صورت و یا چانه انجام دهید تمام برش ها حین جراحی از داخل می باشد و هیچگونه اثری بر جای نخواهد ماند .

چه زمانی به متخصص جراحی فک و صورت مراجعه کنیم؟


این پزشک عمومی یا متخصص (متخصص اطفال، گوش و حلق و بینی، جراح دندان، انکولوژیست) است که اغلب بیمار را به جراح فک و صورت ارجاع می دهد.

3 thoughts on “جراحی فک و صورت

  1. سوما - جولای 21, 2018 در 7:25 ب.ظ

    سلام من 6ساله که تومور بزرگی تو فک پایین سمت چپم در اومده و تمام استخان فک سمت چپ تا چانه و کمی از سمت راست رو و داخل دهانم و بخش هایی از گردن و کنار گوشم هم درگیر کرده میخوام عمل کنم میخواستم راهنمایی کنید که شما میتونید عملش کنید من میترسم بعد عمل دوباره برگرده و ….اونوقت دیگه خیلی بد میشه لطفا جواب بدید

    پاسخ
    • drkavandi - آگوست 12, 2018 در 7:46 ق.ظ

      سلام
      لطفاً با مطب دکتر کاوندی تماس بگیرید تا اطلاعات کامل به شما داده شود

      پاسخ
  2. تور هوایی ارمنستان - آوریل 1, 2022 در 1:50 ب.ظ

    
    من درخصوص هویدا کردن این مطلب صفحه های زیادی را جستجو کردم و به نظرم این
    مطلب می تواند درخصوص وافر از بازدید
    کنندگان مناسب باشد

    پاسخ

پاسخ

1 × دو =

مدت زمان مطالعه ۴ دقیقه
Call Now Button