مراقبت بعد از جراحی فک

مراقبت بعد از جراحی فک از اهمیت ویژه ای برخوردار است همان طور که می دانیم جراحی فک  مناسب برای افرادی است از کوچک بودن یا بزرگ بودن فک خود ناراضی هستند و تمایل دارند برای زیبایی و هماهنگی بیشتر اجزای صورت جراحی فک را انجام دهند. توجه داشته باشید در صورت اقدام به جراحی فک لازم است ابتدا بر روی دندان های شما شاید ارتودنسی انجام شود و در صورت حل نشدن مشکل اقدام به جراحی فک می کند و این پزشک است که تشخیص می دهد که چه روشی برای شما لازم است تا مشکل شما برطرف شود .انتخاب متخصص فک و صورت از دیگر نکاتی است که باید توجه لازم را داشته باشید.

جراحی زیبایی فک چه زمانی به جراحی فک نیاز است؟

زمان مراجعه به پزشک متخصص اولین موردی که مورد بررسی قرار می گیرد طبیعی و غیر طبیعی بودن فک است، زمانی که بیمار در جویدن و بسیاری از کارهای دیگر مشکل  داشته باشد در این صورت کاندیدای مناسبی برای جراحی فک می باشد. این مشکلات عبارتند از:

• جلو یا عقب بودن فک پایین
  • انحراف فک بالا و پایین
  • دیده شدن لثه در زمان خندیدن
  • ایجاد فضای خالی ما بین دندان ها زمانی که فک بالا پایین روی هم قرار می گیرند.
  • تومور
  • بروز درد در فک و همچنین مفاصل آن

شاید این سوال را بپرسید که علت ایجاد این مشکل چیست؟ در جواب باید گفت که علت ها مختلفی از جمله ژنتیک، ضربه دیدن فک می تواند منجر به بروز این مشکل شود. پس اگر دچار این مشکل هستید به منظور جراحی حتما می بایست به یک پزشک متخصص و باتجربه در این زمینه مراجعه کنید تا تحت درمان قرار بگیرید، همچنین از لحاظ ظاهری فک شما زیبا و باعث برطرف شدن تمامی مشکلات گفته شده می شود.

اختلالات مفصل فک

عوارض ناشی از جراحی فک

هر نوع عمل جراحی علاوه بر مزایای که ممکن است داشته باشد در مقابل از عوارضی نیز برخوردار است که عبارتند از:

• خونریزی: بعد از انجام جراحی خونریزی کاملا طبیعی است یعنی ممکن است بیمار حتی تا یک یا دو هفته بعد از جراحی نیز خونریزی از قسمت بینی داشته باشد، همچنین ممکن است بینار در حین جراحی خون زیادی را از دست بدهد و نیاز به انتقال خون داشته باشد.
  • عفونت: امکان بروز این مشکل در جراحی های مختلف وجود دارد که پزشک برای اینکه این مشکل ایجاد نشود آنتی بیوتیک هایی را تجویز می کند که از بروز این مشکل جلوگیری کند.
  • بی حسی: اگر جراحی فک بالا را انجام داده باشید در این صورت امکان بی حسی قسمت بالای دندان ها وجود دارد، زمانی که فک پایین شما جراحی شده باشد ناحیه ی پایین صورت یعنی پانه و لب پایین بی حس می شوند. اگر با چنین مشکلی روبرو شدید نگران نباشید چرا که بعد از گذشت مدتی (6 ماه) این مشکل کاملا برطرف می شود.
  • کاهش وزن: بعد از جراحی ممکن است اشتهای بیمار کاهش پیدا کند که این موضوع همراه با کاهش وزن می باشد، که بعد از گذشت مدتی این مشکل رفع می شود.
  • تورم: برای کاهش تورم حاصل از جراحی بهتر است تا از کمپرس یخ و بعد از آن کمپرس گرم استفاده کنید که از تورم حاصل از جراحی کاسته شود.

مراقبت های بعد از جراحی فک

مراقبت های بعد از انجام جراحی فک

• بعد از جراحی پزشک گاز استریل را به مدت 30 دقیقه بر روی قسمت جراحی شده قرار می دهد و در صورت نیاز تعویض کنید.
  • در صورت هر گونه خونریزی بعد از جراحی طبیعی است و جای نگرانی نیست .
  • برای جلوگیری از درد و التهاب می توانید مسکن استفاده کنید.
  • بعد از جراحی به مدت چند روز از مصرف دخانیات، سیگار و .. خودداری کنید .
  • در صورت هر گونه خونریزی از گاز استریل استفاده کنید .
  • برای جلوگیری از ورم والتهاب می توانید از کمپرس یخ تا 5 ساعت و هر 15 دقیقه یک بار انجام دهید.
  • از مسواک زدن در ناحیه جراحی شده خودداری کنید .
  • استفاده از غذاهای نرم و آبکی تا دو روز اول بعد از جراحی لازم است .
  • بعد از جراحی مایعات خنک و سرد لازم است .
  • در صورتی که دهانتان بوی بد گرفت جای نگرانی نیست و شما عفونت نگرفتید .
  • برای ضد عفونی کردن دهانتان توصیه می شود بعد از مصرف غذایی دهانتان را با قرقره کردن آب نمک ضد عفونی کنید .
شکستگی فک

توجه داشته باشید برای بهبود هر چه سریعتر لازم است به نکات ذکر شده دقت کنید تا بتوانید به نتایج دلخواه بعد از جراحی برسید و در صورت هر گونه علائم دیگر سریعاً پزشک خود را مطلع کنید.

رعایت رژیم غذایی مناسب

بعد از انجام جراحی حتما از رژیم غذایی مناسبی پیروی کنید که می تواند شامل

• سعی کنید که حتما از مایعات زیادی استفاده کنید.
  • بعد از انجام جراحی تا حد امکان سعی کنید که مایعات شیرین مصرف نکنید چرا که باعث شده تا بدن دهیدراته شود.
  • مصرف آب گوشت و شیر بعد از جراحی بسیار مناسب است پس سعی کنید تا حد امکان از این موارد غذایی استفاده کنید.

هزینه جراحی فک

یکی از سوالات متداولی که مراجعه کننده ها از پزشک خود می پرسند این است که هزینه این جراحی چقدر است؟ در جواب این سوال باید گفت که هزینه جراحی به عوامل مختلفی بستگی دارد که عبارتند از:

• داروهای بعد از عمل
  • آزمایشات
  • هزینه جراح
  • موقعیت جغرافیایی کلینیک

برخی از خدمات دکتر فرشید کاوندی متخصص جراح دهان ،فک و صورت عبارتست از

منتظر نظرات و انتقادات شما عزیزان هستیم .

(Visited 81 times, 1 visits today)
دکتر فرشید کاوندی drkavandi