ایمپلنت های دندان چیست ؟

ایمپلنت های دندان همانطور که امروز آنها را می شناسیم، در سال 1952 توسط یک جراح ارتوپدی سوئدی به نام Per-Ingvar Brånemark اختراع شد. امروزه آنها استاندارد مراقبت از جایگزینی دندان های گم شده اند. ایمپلنت دندان یک جراحی است که پیچی را در ناحیه دندان از دست رفته قرار دهد.

ایمپلنت دندانی به عنوان یک جایگزین برای ریشه یک دندان گم شده عمل می کند. به نوبه خود، این “ریشه دندان مصنوعی” در خدمت نگه داشتن دندان جایگزین است. داشتن یک ایمپلنت دندانی، شبیه ترین جایگزین برای دندان طبیعی است، زیرا بدون آنکه دندان های نزدیک را تحت تاثیر قرار دهد و به ثبات برسد، خود را ثابت نگاه می دارد. امروزه نرخ موفقیت برای ایمپلنت های دندان نزدیک به 98 درصد است.

چه کسی به یک ایمپلنت دندانی نیاز دارد؟

ایمپلنت های دندان را می توان برای جایگزینی دندان تک، چند دندان یا تمام دندان ها استفاده کرد. هدف از جایگزینی دندان ها، بازگرداندن توانایی جویدن و همچنین بحث زیبایی شناسی است.
به طور کلی، در مورد جایگزینی دندان، سه گزینه وجود دارد:

• دستگاه دندان متحرک
  • پل دندان ثابت
  • ایمپلنت دندانی

مزایای ایمپلنت دندان

• جایگزین مناسب برای دندان های طبیعی
  • ایمپلنت دندان در ساختار استخوانی ادغام می شود
  • پایداری خوبی دارد

تصویر ایمپلنت دندان

ایمپلنت های دندانی ریشه های جایگزین دندان ساخته شده از تیتانیوم هستند. ایمپلنت ها یک پایه قوی برای دندان دائمی محسوب می شوند که با دندان های طبیعی شما مطابقت دارند.

نکته مهم

جراحی ایمپلنت دندان جراح فک و صورت انجام می گیرد. هنگامی که ایمپلنت به طور کامل به استخوان متصل می شود، مرحله بعدی قرار دادن تاج ایمپلنت است که روی ایمپلنت قرار می گیرد.

بهترین جنس ایمپلنت کدام است ؟

ایمپلنت های دندان مورد بسیار مناسبی برای جایگزینی دندان از دست رفته هستند. در گذشته در صورتی که دندانی از دست می رفت، در برخی موارد دندان های کناری تراشیده می شدند و از تکنیک پل برای پر کردن دندان از دست رفته کمک گرفته می شد. ولی اکنون به جای اینکه به دندان های کناری آسیبی برسد، از ایمپلنت کمک گرفته می شود. امروزه ایمپلنت مزایای بیشماری دارد و بسیاری از جراحان فک و دندان و دندانپزشکان از این تکنیک کمک می گیرند.

استفاده از ایمپلنت در حوزه دندانپزشکی و جراحی های فک و دندان کاربرد بسیاری پیدا کرده است.

هزینه ایمپلنت دندان

در چند دهه اخیر در عرصه دندانپزشکی روش های بسیاری با هدف جای گذاری دندان های مصنوعی بجای دندان های از دست رفته، بکار گرفته شد.

دانشمندان حوزه دندان سازی و دندان پزشکی با استفاده از مواد و بکار گیری انواع ابزار آلات انواع مختلف دندان های مصنوعی و پروتز های دندانی مختلفی تولید و مورد استفاده قرار دادند.

در این بین ایمپلنت دندان جزء آخرین روش هایی است که از سوی بهترین ایمپلنتولوژیست ها در حال انجام است. این روش تا حد زیادی در ترمیم و جایگزینی بجای دندان های طبیعی افراد موفق عمل کرده است و آمار متقاضیان انجام ایمپلنت بسیار زیاد است.

روش انجام ایمپلنت دندان

این روش برای ترمیم دندان های از دست رفته طی مراحلی انجام می شود که بسیار حساس و دقیق است. این مراحل از این قرارند:

• ابتدا پزشک محل انجام جراحی را با بی حس کننده های مخصوص در برابر درد و ناراحتی ایمن می کند.
  • سپس با ایجاد برش بر روی بافت لثه حفره ای را برای قرار دادن ایمپلنت ها ایجاد می کند.
  • بعد از اینکه محل مناسبی برای جای گیری ایمپلنت ها تعبیه گردید ایمپلنت ها داخل بافت لثه و روی استخوان فکی قرار داده می شود.
  • بعد از آنکه ایمپلنت ها در محل قرار گرفتند تا زمانی که پروتز های دندانی روی این ریشه ها قرار گیرند فاصله زمانی چند ماهه ای وجود دارد. در واقع در این مدت باید ایمپلنت ها با ساختار لثه به یک هماهنگی برسند و نیز محل زخم های جراحی بهبود پیدا کند.
  • در مرحله آخر دندان هایی که ساخته شدند روی این پیچ ها یا ایمپلنت ها قرار داده می شوند.
سوال های متداول ایمپلنت دندان

معایب ایمپلنت دندان

واقعیت این است که در تمامی سال هایی که برای افراد ایمپلنت انجام می شد هیچ گزارشی مبنی بر منفی بودن نتیجه این روش نداشته ایم. اما نکاتی که دائما افراد مختلف عنوان می کنند این است که این روش درمانی مدت زمانی طولانی را برای اتمام دوره درمان به خود اختصاص می دهد.

حقیقتی که وجود دارد این است که برای جوش خوردن ایمپلنت ها در داخل لثه تقریبا مدت زمانی به طول شش ما به طول می انجامد. از همین رو باید این دوره درمان تکمیل شود تا پزشکان بتوانند تاج دندان را روی این پیچ ها قرار دهند.

البته می توانید این دوره را، با فکر اینکه تا آخر عمر می توانید با دندان هایی زیبا و استاندارد زندگی باآرامشی داشته باشید، تحمل کنید.

عوارض ایمپلنت دندان

هر درمانی چه ساده چه پیچیده درمان عمومی یا تخصصی دردها و عوارض مختص به خود را دارد ولی این دردها به حدی نیست که بخواهیم از یک درمان دست بکشیم و عملا شرایط خود را حادتر کنیم بلکه به دلیل آنکه شرایط درمانی و طرح درمان ها و اجرای درمان ها هر روز پیشرفته تر می شود. در واقع باید گفت نوعی جراحی ارتوپدی بر روی فک صورت گرفته است. اکثر بیماران به این موضوع فکر نمی کنند جراحی ایمپلنت دندان نوعی جراحی ارتوپدی در مقیاس کوچکتر است.

اگر چه تا 72 ساعت پس از جراحی ممکن است بیمار کمی اذیت شود و حتی در موارد نادری 1 تا 2 درصد از بیماران عفونت اتفاق می افتد. چنانچه  بیمار دچار عفونت شوند و تا چند روز با کمی روز ورم همراه می باشد.

راهکارهایی برای کاهش درد بعد از ایمپلنت

• پس از اینکه اثر بی حسی پس از پایان جراحی ایمپلنت از بین می رود درد مختصری احساس می شود که این درد با مسکن هایی که معمولا پزشک تجویز می کند به راحتی قابل کنترل است. یکی از این مسکن ها ایبوپروفن می باشد که هر 8 ساعت می توان از آن استفاده کرد و در صورت نیاز ممکن است مسکن قوی تری برای بیمار تجویز شود. این داروها علاوه بر کنترل درد، در جلوگیری از التهابات نیز موثر هستند.
  • برای جلوگیری از تورم بر گونه و روی لثه ها پس از جراحی می توان از کمپرس یخ استفاده کرد به این صورت که یخ ها را داخل یک حوله پنبه ای بسیار نازک قرار دهید.
  • برای کاهش حساسیت لثه ها پس از جراحی از آب نک گرم برای شستشوی لثه ها استفاده کرد. این کار باید با ملایمت انجام شود. آب نمک باید به مدت 10 الی 20 ثانیه در دهان بچرخد و این کار چندین بار تکرار و هر دو ساعت یک بار انجام شود.
  • در روزهای اولیه پس از جراحی مصرف مواد غذایی سرد مانند بستنی یا ماست میوه ای در کاهش درد و التهابات کمک بسیاری می کند.
مراقبت بعد از ایمپلنت دندان

دکتر فرشید کاوندی drkavandi