درمان مفصل فک و صورت

ممکن است درد مفصل فک و صورت دلایل زیادی داشته باشد. درد مفصل فک و صورت ممکن است ناشی از اختلالات اعصاب در بدن، آسیب های بدنی یا اختلالاتی در رگ های خونی باشد. شایان ذکر است که قبل از اینکه درمان مفصل فک و صورت شروع شود، باید دلیل اصلی التهاب و یا درد شناخته شود. هنگامی که شخصی احساس می کند که از درد مفصل فک و صورت رنج می برد، توصیه می شود در وهله اول از غذاهای نرم مثل ماست، پوره، سوپ، تخم مرغ استفاده کند. در کل می توان گفت رژیم مایع کامل برای این اشخاص مناسب است. مصرف غذاهای سفت باعث تشدید درد در مفصل فک خواهد شد.

در صورتی که بیمار از درد شدید رنج می برد، توصیه می شود از داروهای ضد التهاب (غیر استروئیدی) استفاده نماید. توصیه می شود هرگز خود سرانه از قرص های ضد التهاب استفاده نکنید. در مواقع خاص ممکن است پزشک داروهای ضد افسردگی و یا سایر داروهایی که به شل شدن عضلات کمک می کنند، تجویز نماید.

• استفاده از کمپرس یخ یا کیسه آب گرم برای کاهش درد: استفاده از کمپرس یخ روی صورت بصورت تناوبی به مدت 10 دقیقه می تواند از شدت درد مفصل بکاهد. همچنین برخی از حرکات کششی و یا استفاده از حوله گرم یا کیسه آب گرم بصورت تناوبی و به مدت حداکثر 10 دقیقه می تواند در کاهش درد موثر باشد.
  • استفاده از محافظ های شبانه: محافظ شبانه و یا همان آتل، قطعاتی پلاستیکی هستند که برای محافظت و کاهش فشار وارد شده بر دندان ها، روی دندان قرار می گیرند. محافظ پلاستیکی در شب از کیپ و بسته شدن محکم دندان ها روی هم جلوگیری می کند. این وسیله مناسب افرادی است که در شب دندان قروچه می کنند و یا در خواب دندان های خود را به هم می فشرند. همچنین اشخاصی که از دندان قروچه در طول روز رنج می برند، نیز می توانند از اسپلینت استفاده کنند.
  • کنترل حرکت فک: توصیه می شود اشخاصی که به التهاب و یا بیماری های فک و صورت مبتلا هستند، حرکت فک خود را در هنگام خمیازه کشیدن و یا آدامس جویدن و… کنترل نمایند.
  • جراحی: در صورتی که روش های پیشنهادی موثر نباشد، یا اینکه درد همچنان ادامه داشته باشد، از روش جراحی استفاده می شود. روش جراحی آخرین روش درمانی است، چرا که نتایج عمل جراحی مطلوب و غیر قابل بازگشت می باشند

سیزده − 6 =