جراحی فک پایین عقب رفته

افراد بسیاری از ناهنجاری های فک (جلو یا عقب بودن فک) رنج ببرند. برخی موارد ناهنجاری های فک بسیار شدید است، بطوری که با ارتودنسی به تنهایی قابل درمان نمی باشند. فک پایین عقب رفته، از جمله ناهنجاری های فک و صورت است که می تواند زمینه ارثی داشته باشد، همچنین این ناهنجاری می تواند ناشی از آسیب های جنینی باشد.
در جراحی فک پایین عقب رفته ابتدا موقعیت صحیح قرار گیری دندان ها، تنظیم می گردد. سپس جراح فک، استخوان های فک را مطابق با نیاز بیمار جابجا می کند. در این عمل جراحی برش های کوچکی ایجاد می شود، ممکن است لازم باشد استخوان افزوده شده یا تغییر شکل داده شود. همچنین شاید لازم باشد برای تغییر شکل و حفظ ظاهر جدید فک ها از صفحه، پیچ، سیم و یا کش استفاده شود.
این جراحی با بیهوشی عمومی صورت می گیرد، و مدت زمان انجام عمل بسته به وضعیت فک بیمار یک الی چند ساعت است.

بعد از جراحی فک پایین عقب رفته

بعد از انجام عمل احساس درد بسیار طبیعی است. ممکن است درد تا حدی باشد که بیمار نتواند فک های خود را روی هم ببندد. همچنین وجود ورم، قرمزی، خواب رفتگی و یا مور مور شدن در ناحیه فک کاملا طبیعی است. شایان ذکر است که علائم مذکور به سرعت (در حد یک هفته) از بین می رود. در هفته دوم بیمار می تواند فک خود را به راحتی روی هم ببندد و کاملا به نتیجه مطلوب خواهد رسید. همچنین بیمار می تواند به راحتی هر نوع غذایی را بجود و لب های خود را بدون هیچ مشکل ظاهری روی هم ببندد.

دوران نقاهت این عمل دو هفته می باشد. توصیه می شود در این مدت موارد زیر را رعایت نمایید:
• در دوران نقاهت از مصرف دخانیات اجتناب کنید. همچنین توصیه می شود در معرض آلودگی قرار نگیرید، زیرا که هر نوع آلودگی می تواند باعث ایجاد عفونت شود.
• داروهای آنتی بیوتیک تجویز شده را به موقع مصرف کنید.
• هرگز بصورت مستقیم در معرض اشعه آفتاب قرار نگیرید و همچنین توصیه می شود کمتر در مکان های گرم قرار بگیرید.
• زخم را هر روز تمیز و ضدعفونی نموده، و گاز را هر روز عوض کنید.
• بعد از انجام عمل، حتما در زمان مشخص شده به پزشک خود مراجعه نمایید.
• در صورت احساس درد شدید، عفونت و یا خونریزی شدید فورا به پزشک خود مراجعه نمایید.

نوزده − 1 =