اختلال مفصل گیجگاهی فکی

طبق اطلاعات بدست آمده نشان داده شده  از مراجعه کنندگان   85 درصد  خانم ها به اختلال مفصل گیجگاهی فکی درگیر هستند و 15 درصد آقا هستند.

دکتر کاوندی متخصص جراحی فک دهان ، فک و صورت، جهت بر قراری ارتباط می توانید با شماره های 8-88059557 تماس حاصل فرمایید .

تعریف مفصل گیجگاهی فکی

مفصل گیجگاهی فکی یک مفصلی است که در قسمت وسط سر تعبیه شده است و وظیفه ی اصلی این مفصل جویدن و حمایت تکلم است .این مفصل بسیار مفصل مبهمی است .این مفصل برعکس دیگر مفصل هایی که در بدن وجود دارد حرکت ترکیبی دارد همه ی مفصل های بدن یک نوع حرکت دارند اما مفصل گیجگاهی فکی یک حرکت ترکیبی دارد.

برای مثال بیماری که مراجعه می کند و سردرد دارد یا گردن درد دارد یا درد های صورت دارد ممکن است علت این بیماری تومور داخل مغز باشد ، ممکن است تومور در قسمت های بافت عصبی باشد ، ممکن است اشکالات ارتوپدی باشد ، ممکن است مشکلات بینایی داشته باشد و ممکن است این اختلالات به دلیل اختلال مفصل گیجگاهی به وجود آمده باشد .

عارضه هایی که مختصص مفصل فک هستند چیست ؟

به سه دسته تقسیم می شوند که شامل :

• صداهای فکی
  • درد منطقه فکی
  • محدودیت منطقه فک

این سه عارضه مسائلی هستند که باید خیلی جدی بررسی شود یعنی اگر کسی دهانش را باز و بسته می کند با صدا مواجه می شود حتماً باید به جراح فک مراجعه کند .کسی که نمی تواند دهانش را به اندازه مشخص باز کند اگر پیگیری نشود مرتب بدتر می شود بافت های ماهیچه ای کوتاه می شوند بافت های نگه دارنده کوتاه می شوند و در صورت عدم درمان اختلال مفصل گیجگاهی فک به جایی می رسد که بیمار دیگر نمی تواند دهانش را باز کند. تقاضا ما این است که هر گاه هر فردی این سه عارضه را مشاهده کرد خیلی جدی بگیرند و سریعاً به پزشک مراجعه کنند.

اختلال مفصل گیجگاهی فکی

آیا در سن خاصی فرد به عارضه اختلال مفصل گیجگاهی دچار می شود؟

امکان دارد بچه هایی از سن 5 سالگی دچار این مشکل شوند تا شخصی که 90 سال سن دارد .

علت اختلال مفصل گیجگاهی فکی

• درمان های دندانپزشکی درصورتی که صحیح انجام نشود.
  • استرس یکی از عوامل اصلی مشکلات اختلالات مفصل گیجگاهی فکی است .